Noen av våre behandlinger

• En regelmessig undersøkelse og vedlikehold er viktig for å opprettholde en sunn og god tannhelse.

Hvor ofte du bør gå til undersøkelse varierer fra pasient til pasient. Ved å utføre en grundig klinisk undersøkelse og ta digitale røntgenbilder skaffer vi oss en oversikt over forholdene i munnhulen din og eventuelt ditt behandlingsbehov. Formålet med en tannlegeundersøkelse er å identifisere og diagnostisere eventuelle tann- eller munnhelseproblemer på et tidlig stadium, samt og forebygge og behandle tann- og tannkjøttproblemer for å kunne hjelpe deg og opprettholde en sunn og god munnhelse.

• Hovedårsaken til rotfylling skyldes kariesangrep (hull) som er kommet helt inn til nerven i tannen. Da trenger bakterier inn og fører til permanent skade på tannen. Men også andre årsaker kan føre til utvikling av betennelsen i nerven. Tenner med dype fyllinger må noen ganger rotfylles. Jo dypere fyllingen er, desto større sjanse er det for at nerven kan ta skade. Noen ganger må svært følsomme tenner og tenner med sprekkdannelser rotfylles. Rotfylling kan ellers være nødvendig dersom tannen har vært utsatt for et traume. Da kan “nerven” bli ødelagt og senere invadert av bakterier.

• Periodontitt er en betennelse i tannkjøttet som kan føre til alvorlige problemer med tennene og kjevebeinet om det ikke blir behandlet. Sykdommen skyldes plakk og tannstein på tennene som forårsaker at tannkjøttet og kjevebeinet trekker seg tilbake fra tennene og skaper lommer mellom tannkjøttet og tennene. Dette er ikke smertefullt og skjer gradvis over tid. Dette er noe som undersøkes som en del av basisundersøkelsen hos tannlegen. For de som har fått eller har sykdommen følges dette opp med individuelle intervaller.

• Tanntrekking, også kjent som ekstraksjon, er prosessen med å fjerne en tann fra munnen. Dette kan være nødvendig av ulike årsaker, for eksempel hvis tannen er ødelagt, infisert, skadet, skjev eller ikke har plass til å vokse riktig. Om behovet er akutt, så setter vi opp tannlegetime så raskt som mulig. Først vil tannlegen undersøke skadet eller ødelagt tann, for å vurdere alternativer til å trekke tann. Dersom trekking av tann er den beste eller eneste løsningen vil vi se på alternativer for å erstatte tannen sammen med deg, og eventuelt legge en plan for dette sammen. Vi går skånsomt frem når vi trekker ut tann.

• En tannfylling, ofte kalt kun fylling, er en tannbehandling som brukes når det er oppstått et hull, eller tannen er lettere skadet på en annen måte. Det er mange forskjellige materialer som kan brukes, men det vanligste er en type plastikk. En fylling kan ha forskjellig typer pris utifra hvor stor fyllingen er.

• Tannlegeskrekk/ odontofobi er en av de vanligste fobiene i Norge. Den kan ha ulike årsaker, som dårlige opplevelser hos tannlegen, redsel for smerte eller kontrolltap. Uansett årsak kan tannlegeskrekk være svært hemmende og føre til at man unngår å oppsøke tannbehandling, selv om man har behov for dette. Det er flere metoder for å håndtere tannlegeskrekk, som for eksempel avslapningsteknikker, beroligende medisiner, eller terapi for å klare å gjennomføre nødvendig behandling. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat.

• Vi kan lage kroner eller broer på tenner som er knekt eller er rotfylte. Noen ganger er det så lite tannsubstans igjen av tannen at en krone kan ofte gjenskape en god funksjon og utseende.

Broer lager vi der det mangler en eller flere tenner. Det kan også anvendes andre moderne behandlingsmetoder som implantatbehandling eller partielle proteser. Dette vil være individuelle vurderinger som avgjør hva som passer for akkurat deg.